Monday, February 21, 2011

Semanis KURMA

Assalamualaikum

Entri kali nie aku nak berkongsi doa-doa yang aku salin mase tengok rancangan Semanis Kurma dikendalikan oleh Ustazah Nor Baiyah bersama suami Ustaz Wan Akasyah. Aku memang peminat setia rancangan bual bicara nie. Selalu nengok ngan mak ar. Tapi kalo ade citer bes kat tv len n aku malas nak tengok mak aku paksa aku tukar gak. Mak is like diktator kat rumah. hehe The most reason I watch Semanis Kurma they gave lots of tips and doa that are useful to me.. Cam kawen-kawen nie.. Xsabar nak kawen.. haha

  • Doa untuk mengeratkan kasih sayang di antara suami dan isteri
  1. Surah Al-Naml ayat 19
  2. Surah Syuara'a ayat 169
  3. Surah Ar- Ra'dhu ayat 31
  4. Surah An-Nisa' ayat  147
Tips bahagia rumahtangga

  • tak bergaduh antara suami isteri
  • sihat tubuh badan
  • makan dan pakai cukup
  • bersyukur dengan suami/ isteri seadanya, jangan terlampau memikirkan kekurangan yang ada
  • ilmu maksudnya di sini sebelum berkahwin kita perlu belajar selok belok kehidupan berumahtangga supaya lebih bersedia nanti.
  • jangan tinggal doa, walau apa pun dugaan yang datang jangan lupa untuk meminta pertolongan dari Allah.
  • sabar
  • tolak-ansur
  • selalu minta maaf. Orang yang memberi maaf dimuliakan Allah.
  • bagi layanan paling class kepada pasangan anda supaya orang lain tidak mengambil kesempatan

  • Doa ketika menghadapi kesulitan
  1. Surah Al- Isra' ayat 82
  2. Surah At- Taubah ayat 40
  3. Surah Al-Nahl ayat 69
  4. Surah Syuara ayat 80
"Wa iza maridhtu fahua yashfinn.." baca doa nie ketika ada masalah besar atau berkaitan.
  • Doa tahan marah
  1. Surah Al-Hasyr ayat 10
  2. Surah Al-Imran ayat 200
  3. Surah Syura ayat 19
  • Doa agar dijodohkan dengan pasangan yang baik
                           Surah Al- Maidah ayat 114
  • Disayangi oleh masyarakat
                          Surah Ibrahim ayat 37
  • Murah rezeki
                         Surah Al-A'raf ayat 43

No comments:

Post a Comment