Saturday, September 7, 2013

CoQ10: Dari Sudut Sains dan Kesihatan

Assalamualaikum ;)

Intro kita hari nie gambar majlis pelancaran CoQHealth Plus Shaklee.

Shaklee Products (M) Sdn. Bhd. (Shaklee Malaysia), melancarkan CoQHealth Plus yang dapat membantu menyokong jantung sihat dan menangani masalah penyakit kardiovaskular yang juga pembunuh nombor satu dalam kalangan rakyat Malaysia.






Adakah anda tahu bahawa terdapat cara semulajadi untuk mengurangkan tekanan darah anda dengan selamat dan berkesan? Kajian saintifik telah menunjukkan bahawa kedua-dua tomato biasa dan CoQ10 bahan semulajadi yang boleh memberi manfaat kepada orang-orang yang mempunyai tekanan darah tinggi.

Tomato dan lycopene
 Satu kajian mengenai manfaat tekanan darah tomato telah dijalankan oleh penyelidik dari Iran Universiti Sains Perubatan dan diterbitkan dalam Jurnal Sains Makanan dan Pemakanan pada tahun 2010. Para penyelidik mendapati bahawa 32 orang yang mengidap diabetes jenis 2 dapat mengurangkan kedua-dua sistolik dan tekanan darah diastolik selepas hanya lapan minggu makan 200 g tomato mentah setiap hari. Para penyelidik menyimpulkan bahawa pengambilan tomato mungkin " bermanfaat untuk mengurangkan risiko kardiovaskular yang dikaitkan dengan diabetes jenis 2. " 
Satu lagi rawatan alternatif klinikal disokong untuk tekanan darah tinggi adalah koenzim Q10 ( CoQ10 ), sebuah antioksidan yang semulajadi yang dihasilkan oleh badan dan terdapat dalam setiap sel. Enzim adalah bahan yang membantu enzim badan dalam melaksanakan proses seperti penghadaman dan melindungi otot dan jantung.

CoQ10 tambahan boleh diperolehi pada tahap yang ketara daripada makanan termasuk daging organ, kacang tanah, minyak soya , daging , sardin dan ikan kembung.
Dalam meta-analisis yang diterbitkan dalam Journal of Hipertensi Manusia pada tahun 2007 , penyelidik mengkaji 12 ujian klinikal yang berasingan yang menguji kesan-kesan CoQ10 ke atas tekanan darah sebanyak 362 pesakit. Tiga daripada kajian termasuk secara rambang dan terkawal. Dalam tiap-tiap satu kajian , CoQ10 telah didapati mengurangkan tekanan darah sebanyak antara 11 dan 17 mata (mm Hg) untuk tekanan darah sistolik dan lapan hingga 10 mata untuk tekanan darah diastolik. Penurunan ini adalah bersamaan dengan bahawa dari banyak ubat-ubatan tekanan darah.

Dos yang digunakan dalam kajian diubah 34-225 mg setiap hari. Menurut kajian yang terbesar diperiksa, dos yang diperlukan untuk mengurangkan tekanan darah berbeza-beza ketara antara pesakit yang berlainan. CoQ10 adalah yang paling berkesan pada tahap darah lebih daripada 2 mcg setiap mililiter , yang memerlukan dos antara 75 dan 360 mg setiap hari, bergantung kepada pesakit. Tekanan darah menurun secara beransur-ansur dari masa ke masa .Walaupun ia adalah jelas tepat mengapa CoQ10 membantu tekanan darah yang lebih rendah, penyelidik percaya bahawa sebagai antioksidan , bersama -enzim mungkin membantu menghapuskan radikal bebas yang sebaliknya menyebabkan penyempitan saluran darah.
 


Koenzim Q10 ( CoQ10 ) adalah semulajadi minyak larut , bahan vitamin seperti yang benar-benar penting untuk kesihatan optimum dan panjang umur. Juga dikenali sebagai ubiquinone , CoQ10 yang terdapat dalam hampir setiap sel dalam badan, terutamanya dalam mitokondria sel.


CoQ10 adalah penting untuk jantung

Organ-organ dengan keperluan tenaga tertinggi - seperti jantung , hati dan buah pinggang - mempunyai kepekatan tertinggi CoQ10. CoQ10 yang mencukupi adalah amat penting untuk kesihatan kardiovaskular.  

Selari dengan pertambahan usia, kita kehilangan lebih banyak bekalan CoQ10 terutamanya di jantung. Faedah CoQ10 dan melindungi jantung dengan pelbagai cara, termasuk membantu menurunkan tekanan darah tinggi dan mencegah pengoksidaan kolesterol LDL. Keberkesanan dan keselamatan CoQ10 dalam rawatan kegagalan jantung kongestif telah juga ditubuhkan oleh banyak kajian. Satu kajian baru-baru ini juga mendapati bahawa CoQ10 boleh meningkatkan hidup selepas serangan jantung.

Buat pengetahuan semua, LDL adalah kolesterol Jahat. LDL adalah pengangkut kolesterol dari hati ke sel-sel. Bila terlalu banyak LDL, kolesterol akan menumpuk di dinding-dinding arteri dan menyebabkan sumbatan arteri (aterosklerosis). Semakin rendah kadar LDL, semakin kecil risiko anda terkena serangan jantung dan stroke.


Faedah CoQ10 yang lain dan bahaya kekurangan CoQ10

Paras CoQ10 yang rendah telah diperhatikan pada pesakit kanser , manakala rawatan dengan CoQ10 telah terbukti berkesan terhadap kanser. CoQ10 juga telah didapati berfaedah untuk sakit kepala, migrain dan beberapa kajian telah menunjukkan bahawa ia boleh membantu memberikan kesihatan otak yang lebih baik.Kekurangan CoQ10 boleh menyebabkan rhabdomyolysis , yang merupakan pecahan gentian otot yang membawa kepada pembebasan kandungan serat otot ( myoglobin ) ke dalam aliran darah. Myoglobin sering menyebabkan kerosakan buah pinggang.
Tahap CoQ10 yang tidak mencukupi telah dicatatkan dalam insiden kegagalan jantung kronik , AIDS peringkat akhir dan penyakit besar yang lain.

Sumber CoQ10 dalam makanan

CoQ10 juga ditemui dalam jumlah yang kecil dalam pelbagai jenis makanan, dengan jumlah tertinggi yang terdapat dalam daging organ seperti jantung, hati dan buah pinggang , serta daging lembu, sardin, ikan kembung, dan kacang tanah. Makanan lain yang mengandungi CoQ10 dalam jumlah yang sederhana termasuk minyak grapeseed , walnut, hazelnuts, pistachios , pasli , bayam , bijan dan minyak zaitun.Sumber makanan sahaja mungkin tidak cukup bagi orang-orang yang kekurangan CoQ10.

Mujurlah Shaklee dah ada produk berunsurkan CoQ10. ;)

Presiden Shaklee Antarabangsa, Bradford Richardson berkata, produk terbaru yang ditawarkan itu mengandungi kesemua perubatan semulajadi daripada campuran 28 miligram (mg) zat makanan larut lemak yang hadir secara semulajadi di dalam tubuh badan (CoQ10) beserta Vitamin E dan ekstrak teh hijau.

Produk ini didatangkan di dalam bentuk kapsul dengan bantuan minyak kacang soya bagi memastikan penguraian serta penyerapan yang maksimum dalam sistem tubuh badan ketika diambil.

Dengan sebiji kapsul yang diambil sehari selepas makan, ia mampu menyokong penghasilan tenaga bagi jantung, meningkatkan peredaran serta membantu menambah dan mengekalkan paras CoQ10 di dalam darah serta juga kaya dengan lain-lain kebaikan.


Kisah benar Pengamal CoQ10 Shaklee





Dapatkan harga istimewa dari saya dan juga konsultansi percuma.


Atikah [IKA]
Shaklee Independent Distributor [ID No : 1001981]
013-7549178|nuratikah.jaafar@yahoo.com |FB Ika Kreuk|Page Ika Kreuk-Miracle Tab

No comments:

Post a Comment