Monday, November 25, 2013

Counting Days untuk ke Exam

Assalamualaikum ;)

Last week and this week memang minggu yang sangat busy. Nak update blog pun tak ada masa sangat. Hari smalam baru ada masa nak study sikit untuk persiapan exam next week. Btw, last week saya dapat mesej dari SPA untuk gi exam kemasukan ke jawatan kerajaan. Alhamdulillah, rasanya sejak tahun 2012 saya apply baru sekarang dipanggil. Kebanyakan yang saya apply tak memenuhi syarat n ada yang tak bukak langsung jawatan baru. I'm so surprise kali ni dapat jawatan yang boleh dianggap mencabar dan I'm also wondering macam mana saya boleh lepas syarat asas. hehe Macam pelik jer. Macam pelik jer. kihkih

Jawatan yang dimaksudkan tu jeng jeng jeng "Pegawai Kawalan Trafik Udara". Tak cukup dengan trafik kat darat nih kau nak jaga yang kat atas pulak. Studi punya studi banyaklah jugak info dapat. hehe Berdebar bukan main lagi. Kali last exam tahun 2011. Tanya kat akak susah ker exam tu. Dia kata ramai jugak tak lepas, ada yang repeat banyak kali. Iyeeehh..:') Dulu tak minat kerja kerajaan ntah xtau kenapa. Maybe dulu pernah buat latihan industri macam busan jer tu yang persepsi terus pikir busan kerja kerajaan. Tapi bila dapat this position Alhamdulillah sangat-sangat!!. Doakan saya yer kawan-kawan saya lepas exam nie. Sikit demi sikit impian dulu-dulu dah makin tercapai. Alhamdulillah syukur sebab doa saya didengari ya Allah. Memang Dia Maha Mendengar kan.

Kerja yang sekarang pun best. Mencabar jugak. Rasanya if saya terpaksa memilih, memang susah la nak buat decisionkan. Dari bila saya tak ingat, pasang angan-angan nak ambil course yang berkaitan dengan Aero. But Allah perancang yang terbaik, saya pilih Math as the first choice dan terus dapat. Terpaksa kuburkan sebentar angan-angan tu. Then habis belajar saya join customer service untuk cari experience. Customer service memang tough. Mental fizikal kena tough. Melayan kerenah customer yang marah-marah yang tak puas hati dengan servis. Apa pun kena banyak bersabar.

After that terus stay di Shah Alam kerja as a planner kat Polymatech. Kerja kat kilang tu memang rasa sekejap sangat tapi experience yang dapat berbaloi-baloi. Dapat rasa jadi planner n dapat rasa jadi Safety Officer. Flexible betul dah tu..hehe Kat situlah macam-macam training ak join. Ilmu pon bertambah-tambah tapi memang kena banyak berkorban. Kena liase dengan gov, dibiar berdikari dan cari sendiri info yang ko perlu. Memang susah kena liase dengan customer lagi.

Akhirnya, dapat peluang lebih better disini memang terus grab jer. Jadi planner dan kena jaga projek UTAS memang mencabar. First SEATING. Part no memang belas-belas jer tapi demand banyak every month. Part besar lak tu. Kena que dengan other project dekat QC. Then kena jaga projek baru UTAS Fancowl 787. Capacity machine tak cukup. Kena pandai organize. Dan projek akan datang A350 Fancowl. Start next year. Tak menang tangan dibuatnya. Sekarang kekurangan staf planner Honeywell tiba-tiba resign. Dak kena support kerja Honeywell pulak. Teringat lagi kata-kata En. Sofian, " belajar cara susah kemudian awak akan rasa senang". Rasa seperti dapat menyumbang sesuatu dekat dunia aerospace walau hanya jadi planner untuk buat komponen boeing.

Moga perjalanan hidup saya dipermudahkan Tuhan. InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment